See me in other links

Wednesday, September 4, 2013

Travelogue : My Overdue Trip to Singapore-Part 1

Assalamualaikum

Sebenarnya trip ni dah lama sangat..'.oberdue' tok entry ni..ada la dalam dekat setahun lebih..sampai terlupa plak pasal trip ni. Ni bukan kali pertama aku pergi Kota Singa ni, kecik-kecik masa baby kepala botak lagi aku dah pergi, jenguk sedara mara dekat sana. Maklum lah, nenek aku sebenarnya ada keturunan Cina Singapore..tapi mana aku nak ingat, sebab masa tu yang aku tahu makan, minum, nangis n dot, dot, dot je.. Masa tu pergi satu famili, termasuk famili kembangan dan terkembang sekali..hehe

Dekat stesen keretapi Singapore...aku yang bertopi-topi tu dengan Mak Teh and abang sedara aku.

Ramai jugak kengkawan aku cakap, apa la ada kat Singapore ni, tecik je..benda semua pun sama je macam kita..mahal lak tu duit..well, tak pergi mana kita tahu kan, kot-kot ada je benda yang lain dari yang lain....Alang-alang dah cuti tak pergi mana, orang plak nak belanja apa lagi kan, rezeki bergolek la..hikhik..

Nak dijadikan cerita, pasal mahal sangat kos semalam hotel di S'Pore tu, kitorang duduk dekat JB je, kiranya pergi balik masuk S'Pore..duk hotel pe aku pun tak ingat dah..yang pasti aku ingat kitorg makan sendiri je, sebab ada dapur bergerak milik Mak Uda aku..haha..so dah save da dari segi makan. Mahal jugak makan kat sini, agaknya pelancong ramai masuk S'Pore kan dari JB.Masa kat JB tu ktorang makan Kacang Pool untuk breakfast...Kacang pool ni bolehlah dikatakan popular di Johor dan Singapura, dan asal2nya makanan yang dibawa masuk oleh orang2 Arab, lama-lama dah jadi satu makanan kebiasaan orang setempat. Buatnya tak susah mana pun & daging kisar antara bahan penting selain kacang pool itu sendiri.Kalau korang nak cuba buat ni resepinya..Kacang Pool

Kacang pool di medan selera kat JB

Aku tak suka sangat telur so aku tak makan la telur tu..tapi sedap kuah die..menjilat jari beb..SERIOUS!

Lepas je sarapan, kitorang bertolak ke S'Pore dengan bas, biasa lah, kena keluar kat terminal tu cop-cop pasport semua, takleh nak tunjuk sebab ada rule tak boleh ambik gambar kat terminal tu..Lepas habis urusan tu semua naik balik bas masuk la S'Pore...

Mula-mula sekali tempat yang dibawa ialah Geylang...tapi macam tak se'best' dulu, menurut ibu and mak cik-mak cik aku..Geylang da lain, lebih kurang macam Bukit Kayu Hitam je...n dah macam Chokit pun ada, banyak kupu-kupu malam***.. So, ktorg jalan-jalan je dalam tu, makan n solat..n boleh terserempak pulak dengan sedara kat sana..rezeki dari Allah, padahal dorang tu duduk jauh dari Geylang..apa ntah nama tempatnya..tu la, dah setahun lebih, aku pun dah lupa da..rupanya dorang tergerak hati hari tu nak pergi Geylang..rupanya nak jumpa sedara lamaaa...

Hari pertama ni pagi tu kitorg banyak sightseeing dari dalam bas je, petang tu baru best, kitorang pergi Universal Studios S'Pore!!

Adik bongsu aku depan glob UNIVERSAL STUDIOS

Depan glob UNIVERSAL STUDIOS, punya la susah nk tunggu benda tu pusing nampak perkataan tu..

Dekat dataran sepanjang dalam UNIVERSAL STUDIOS tu, dengan sepupu aku, Ija

Game cawan pusing-pusing

Sepupu aku, Zikry & adik aku, Arif

Mak Teh, Aku, Ija, Mak Uda & Ibu

Istana Shrek, nak prasan jadi Fiona jap...ngeee

PUSS IN BOOTS yang merenyam..=p

Rollercoater ni ada dua, bak ang!! Yang biru untuk ALIEN, tak laju sangat, tapi geylong ke kiri ke kanan, yang merah untuk HUMAN, straight je, tapi laju sangat...dua2 aku tak naik..hehe..takut sebab geng xde..

Pandangan sisi rollercoaster tu

Pintu depan rollercoaster BATTLESTAR GALACTICA

EGYPT WORLD

Ni beriani, tapi mahal giler wehhh! N kenyang sangat, memang perut bergelojak lepas tuh..

Botol air menara, semua pakat-pakat beli sebab nakkan botol, bukan nak minum sangat pun...

BUMBLEBEE <)_

Ni bosan sangat tunggu nak naik Virtual Reality 3D Transformers tu, line panjang giler, berkepam plak tu dengan macam macam orang, siap yang patah balik pun ada...tapi aku tunggu jugak...huhu

So, hari first ni memang padat sangat, sebenarnya tak semua game kitorang sempat main, sebab nak kejar bas sebelum pukul 7 nak keluar dari S'Pore ke JB semula. Rasa rugi jugak la, tapi tak dapat den nak nolong, ikut orang, kena la buat cara ikut..ye dak?..Pape pun, harap semua rasa best la baca entry kali ni, jangan bagi aku malu sensorang...haha.

Jangan lupa tunggu update untuk next entry!

Thanks for reading this entry!