See me in other links




Like-like

Monday, August 11, 2014

Resepi : Kerabu Sotong Manja

Assalamualaikum w.b.t,

Kerabu time! Aku ni peminat benda-benda masam, more sour, the better. I don't really know why, maybe the tanginess..kalau pergi restoren, menu aku selalunya sama je, nasi putih + tom yam campur, kerabu mangga & air limau..everything so masammm...aku selalu kena bebel dengan ibu aku, tak elok makan benda-benda masam, especially anak dara...but can't help it bruh...haha...

tapi tahun lepas, aku jatuh sakit, perut aku sakit sebulan...baru la aku berjaga-jaga sikit....

However, bulan puasa beb..teringin mengidam semua ada...so, i decided to make some myself..bila buat sendiri, aku boleh adjust rasa n darjah kemasaman?? die..kalau order tu, lagi-lagi kalau orang Thai yang buat, kadang-kadang masam sampai ke kepala...itu yang malamnya berkampung di tandas...wuwu...

Resepi kerabu ni, aku bantai je sendiri, tengok orang buat, tapi sebab jadi dan sedap plak..hekhek, aku nak share dengan korang....





Bahan-bahannya :
1. Sotong putih (squid)
2. Mangga muda diracik
3. Kacang panjang dihiris
4. Bawang merah + daun limau purut + cili merah + serai + bunga kantan + cili api dihiris halus
5. Garam & gula
6. Sos ikan







Rebus sotong dan hiris



Okay, mangga ayah aku beli da masak sikit, tapi aku guna jugak la..

Campurkan sotong, mangga dan semua bahan, gaulkan, tambah sedikit garam dan gula dan sos ikan secukup rasa.

Taraaaa..



i ate this for sahur, so yummy...tp biasalah makan pagi-pagi, aku tak berani habiskan takut memulas perut dengan puasa lagi, but lucky me, hari tu bendera merah, tengah hari tu aku bukak peti ais ratah sampai habis...forgive mehhh

Selamat mencuba!!!



No comments: