See me in other links




Like-like

Sunday, August 10, 2014

Resepi : Kuih Cara Lemak Manis

Assalamualaikum w.b.t,


Bulan puasa kali ni, aku teringin nak makan kuih cara manis ni..Masih segar di ingatan, ini lah kuih tempatan pertama yang aku buat masa Kemahiran Hidup - ERT dlu...masa tu, bangga teramat rasa berjaya buat kuih, padahal kuih sempoi je...tapi, sempoi pun, nak buatnya tak sesempoi yang disangka..nak keluarkan dari acuan tu yang aku rasa berpeluh peluh...hehe...tapi bila siap....nikmatnya...tambah kalau makan panas-panas...




Resepi ni aku dapat dari ibu aku, tapi sebenarnya takde la ikut seratus peratus..resepi die jenis yang boleh agak-agak secukup rasa....



2 cawan tepung gandum 
3 cawan santan 
2 biji telur 
3 helai daun pandan 
Beberapa titik pewarna hijau 
Garam secukup rasa


Gula pasir, sebagai inti 


Sedikit minyak masak


1. Cuci dan potong daun pandan, kemudian blend dengan santan, tapis dan tambah pewarna hijau. Campurkan tepung gandum, telur dan kacau  dengan whisk hingga sebati, dan tambah garam secukup rasa. Kacau dan tapis adunan tadi. 


2. Panaskan acuan kuih cara , bila panas kecikkan dan sapu minyak.  

Masa aku ambil gambar ni, da setengah da aku buat.



3. Isi adunan tadi dalam bekas bermuncung dan tuang dalam setiap acuan tadi hingga hampir penuh. Bila da suku masak, letakkan  gula pasir pada setiap kuih (anggaran 1/3 camca teh). Tutup acuan dengan tudung periuk. Biarkan hingga kuih masak menjadi pucat dan tidak melekat. 






4. Keluarkan kuih dari acuan dan sejukkan. Sapu  minyak tiap kali korang tuang batter. 



Taraaa...


Da lama tak buat, ada cacat cela nye..lubang-lubang tu hasil aku korek dgn lidi nak keluarkan dari acuan

No comments: