See me in other links




Like-like

Saturday, September 20, 2014

Muhasabah Hati

Assalamualaikum w.b.t,

Entri kali ni agak peribadi buat aku. Aku jarang luah perasaan kat laman sosial, aku suka post benda-benda bermisteri je kalau aku emo..hehe... Cuma kali ni je aku rasa terpanggil nak meluahkan perasaan dengan harapan ada antara di luar sana yang dapat ambil pengajaran. 

Hati aku baru sahaja dilukakan..nak cakap sebab cinta? Ye, mungkin...tapi sebenarnya sebabnya mendalam lagi.

Walau dari luarannya nampak ganas kemain (dengar Green Day, Good Charlotte, My Chemical Romance, Linkin Park, Paramore..huihh..ganas) tapi sebenarnya tu siang je, malam-malam aku dengar Slam, Spring, Hattan, Newboyz, Tommy Page, segala mak nenek jiwang aku dengar sambil tersedu syahdu...ahaks...itu lah aku, luar nampak keras, dalam lembut...aku ni umpama buku omputih tu, tapi diterbalikkan, act like a man, think like a lady.... Oleh yang demikian, bila jadi benda-benda yang buat aku sentap dan sensitif, aku akan selalu menyorok menangis...kadang-kadang malam-malam buta aku dok mengongoi sorang-sorang. 

Puncanya? 

Sebab diri aku jugak. Aku biarkan diri aku hanyut dalam kisah pahit derita dunia sedangkan banyak lagi perkara lebih penting patut aku tangisi dan risaukan. Umpamanya bila saat putus cinta, aku menangis, baling barang dan teddy bear, jerit, maki-maki dalam hati, rasa macam dunia dah berakhir...por favor, forgive me...tu masa aku emo yang amat..ahahh...tapi bila lama-lama aku rasa sia-sia je aku bersedih dan membazir air mata kerana perkara yang belum pasti. Lama jugak masa aku ambil nak ubat hati aku dan teruskan hidup. Apa yang aku boleh cakap, semua tu perlu 3 benda ni.

1. Yakin dan Redha
Pernah dengar ayat macam ini?

"Kadangkala kita tengok si dia macam kuat dan tabah, tapi kita tak tahu yang dia sebenarnya dah koyak rabak. 
Tulang-tulangnya dah habis lunyai, tiada kudrat yang berbaki.
Tetapi mengapa dia masih berdiri?
Kerna keyakinannya pada Allah, menjadi ruh yang mengangkat tubuhnya, jauh lebih tinggi daripada kita semua."



Bila kita come accross ayat macam ni waktu kita bahagia, kita takde rasa, tapi bila kita sendiri berada dalam situasi ni, kita akan rasa kebenarannya. Aku rasa aku kuat dan boleh lagi hidup atas bumi ni sebab aku yakin adanya Allah S.W.T. Kalau nak ubati hati yang terluka dan nak kuat, benda first sekali perlu buat adalah yakin semua yang berlaku ada hikmahnya. Lepas tu redha atas ketentuannya. Kita belum tahu, mungkin apa yang Allah ambil, Dia akan beri ganti 100 kali lebih baik sampai waktu tu kita rasa syukur sangat Allah tarik apa yang kita sayang dulu. Tapi ingat, Allah bukan hanya di waktu kita susah tapi setiap masa kita perlu ingatkanNya. Supaya bila kita susah kita tak rasa malu, macam aku pernah rasa dulu. Aku mengaku waktu aku giat bercinta, aku kadang-kadang agak jauh dari Allah. Bila aku lalui benda tu, aku rasa malu nak menadah tangan minta tolong. Bila fikir balik, takkan selamanya aku nak jauh kan? Mungkin ini cara Allah mengingatkan aku akan kasih sayangNya.

2. Memaafkan

Masa aku kena semua benda tu, aku menangis, sedih dan yang paling banyak aku rasa adalah marah. Aku marah sangat sebab aku rasa tertipu dan benda tu lagi memburukkan keadaan sebab macam-macam aku cakap yang aku takde niat pun. Semua sebab seketul hati yang dikuasai amarah. 


“Cara hendak melupakan apa yang orang buat terhadap kita, senang sahaja, Kita ingatkan ketika kita hendak mati. Masa kita hendak mati itu, penting atau tidak, orang yang menyakitkan hati kita itu? Masa kita dalam saat nazak itu, kita tidak fikir tentang orang lagi, yang kita fikirkan hanya tentang hal kita sahaja. Oleh itu, maafkan semua kesalahan orang, kita akan tenang di dunia dan di akhirat.” Prof Dr Muhaya


Aku suka dengan kata-kata Prof Muhaya ni. Kalau kita simpan marah dan dendam tu, kita akan rasa lebih sakit sebenarnya. Orang yang buat kita tu pun mungkin takde rasa apa-apa pun, tapi kita marah tak tentu hala kat dia. Marah tu bertukar jadi frust sebab kita tak boleh nak marah atau sakiti dia, kemudian kita rasa dendam dan geram dan akhirnya rasa sedih. Akibatnya, kita yang akan lebih derita. Seminggu pertama aku lalui ujian ini, aku amalkan sebelum tidur baca doa dan memaafkan semua orang terutama dia yang menyakiti aku. Amalan ini buat aku tidur lebih lena dan lebih tenang.

3. Bersemuka dengan masalah 

Sebelum ni kalau aku ada masalah aku suka sangat tidur. Pendek kata, kalau nampak aku asyik tidur je, maknanya aku ada masalah besar yang aku tak nak hadapi...aku suka sangat tidur sebab dengan hanya dengan tidur dapat mengelakkan aku dari berfikir dan teringat kat benda tu. Bila aku tidur, aku siap reka mimpi indah siap-siap supaya dapat lari dari masalah aku. Pelik-pelik kadang-kadang mimpi aku, tapi ada yang seronok so that bila aku bangun aku rasa terpujuk. Aku pernah tidur macam ni sebulan lamanya..it's not a good thing. Aku jadi pemalas, jadi lembap, masa tidur aku tunggang langgang, kerja aku tak siap...dan aku jadi bitter...semua benda aku rasa negatif. Semua benda jadi salah. 

Then, one day i decided to really wake up and settle my problems..bila aku hadapi semuanya, saat aku dah tak rasa sedih lagi tu la saat paling indah dalam hidup. Betul, tak tipu..hihi..Aku rasa konfiden dan rasa diri aku deserve better...bak kata L'oreal...Kerana Dirimu Begitu Berharga,,heee...

Aku mula bangun macam biasa, selesaikan semua kerja bertangguh dan buat rancangan untuk diri aku. Mulakan balik hobi-hobi aku dan buat benda kegemaran aku barulah aku rasa masalah aku boleh diatasi.

"There are some who avoid all the pain that will come with the fall. But if that's the case it would surely erase all the joy that you feel when the hurt fades away"

See what I mean? Rugi kan kalau terus lari je? 



I was and am depressed..but i did and will pick myself up.. I used to resort to sleeping in the hope that i won't have to think about it and confront my problems. Sometimes I even concocted wonderful dreams about the situation to fix my emotions so that when i woke up i will feel better, but it was a fantasy, and fantasies won't last. Waking up is the only solution, literally... 

"I was depressed at one time and it's true, i slept a lot. Because i didn't want to handle it; i don't know how to solve my problem, i can't motivate myself and others couldn't motivate me, so i resort to sleeping it off. It's not, at all, a solution, believe me. Alhamdulillah, i got over it. How? I talked to myself in the mirror. Sometimes i get the answers when i ask them out loud. I tried asking people, but for some reason, talking to myself got me to see what my core problem was. Hehe! Kita boleh doa, mintak petunjuk dari Allah yang Maha Memahami, tapi kalau kita punya thoughts serabut, soalan pun takde direction, Allah bagi jawapan depan mata pun kita takkan sedar. Know what we want, and ask the right questions. That way, we will get our answers, in sha Allah. To my depressed sweethearts, susun atur your thoughts and feelings. Jangan lama sangat depressed tu, sebab tak bermanfaat. Setan pun lagi suka. Life must be lived, so get up and take action. Ask. Ask for help. Ask yourself. Ask Allah for guidance. In sha Allah, He will answer your prayers." Maria Elena

The most important thing of all, bila ada masalah keep your family and friends close...tak salah nak confide in them. Mintak sokongan dorang dan pastikan join semua aktiviti bersama. It's a way to forget your problems too..

Hope my post can benefit you guys out there who's going through a tough time. Remember that it's just a rough patch and pick yourself up... =)

Have a good day..

Thanks for reading this entry!

No comments: