See me in other links




Like-like

Saturday, September 20, 2014

Tips : Pendakap Gigi. Ya atau Tidak? Bahagian 2


Assalamualaikum w.b.t,


Lama dah tak bersambung entri ni. Sejak aku pakai braces semua soalan yang diajukan mesti sama belaka. Sakit tak? Macam mana pasang dia? Kena cabut gigi tak? Aku siap sampai hafal dialog ready nak jawab semua soklan tu. Penyebabnya, orang kita ni semacam  fobia dengan gigi dan Doktor gigi. Selagi boleh tahan, tahan. Aku ada kawan yang lebih rela biar gigi die dicabut dengan benang dari pergi jumpa dr cabut...haha..

Tapi kan, tapi kan..aku nak share dialog aku tu dengan korang. Nak kongsi pengalaman berharga nih..kerana Dirimu Begitu Berharga..cehhh!
    

Sakit Tak Pakai Braces?

Sakit? Memang sakit, aku takkan tipu. Tapi darjah kesakitannya bergantung pada setiap orang. Ada yang lepas pakai braces berat turun sebab tak lalu makan akibat tak tahan sakit, ada jugak macam aku, lebih sihat sebab dari biasa..haha.. Tapi sakit die kebanyakannya masa permulaan je, bila dah lama korang tak perasan pun braces tu dalam mulut...ahahah...tipu sangat kan...maksud aku takde la rasa annoying sangat dengan braces tu sebab sakit. Sakit die ada beberapa jenis atas beberapa sebab. 

1. Cabut Gigi - hah! ini lah fobia terbesar semua orang. Soklan paling femes aku selalu dapat. Nak jawab camne aku pun tak tahu, sebab nasib aku baik tak kena cabut gigi. Tapi kawan aku ada yang kena cabut sampai 4 batang gigi, atas bawah, kiri kanan..so buat seminggu dua rongak jugak la jadinya..hehe. Kalau korang nak tahu, semua manusia bilangan gigi ada 32. Tapi sebab perbezaan saiz rahang masing-masing, ada kita yang punyai susunan gigi yang berbeza. Bagi yang rahang kecik, gigi tu mungkin semua nak tumbuh jugak, tu yang kadang-kadang gigi berlapis dan berlebih. Bagi yang rahang besar, gigi mungkin jadi jarang. So, bila buat braces kalau doc rasa gigi tu banyak sangat tak boleh luruskan, baru kena cabut...ini semua aku korek dari orthodontist tau...cabut gigi ni macam biasa memang sakit dia terasa lepas bius da habis, lubang gigi tu akan berdarah dan korang akan susah makan sikit buat seketika, tapi tak lama, dalam 3-5 hari mungkin da tak terasa dah. 

2. Separator - separator atau penjarak gigi ni tujuan dia nak jarakkan sikit gigi geraham tu untuk pasang hujung braces...kinda like the anchor, masa doc pasang besi tu dia akan tekan sikit sebab nak masukkan celah Mr Geraham tu. Yang ni pun sekali je rasa sakit, dalam 3-5 hari mungkin da kurang, cuma akan rasa ngilu-ngilu sikit, terutama time malam...aku pun tak sure kenapa...mungkin sejuk kot.. eheh...sebab tu waktu ni aku dah start emo-emo da...

3. Ulser - ulser atau lebih dikenali sebagai mata ikan memang akan menjadi musuh sepanjang ber 'braces'. Aku dengan ulser ni dah macam geng da..kamceng...tak pernah lagi kot xde ulser sepanjang ni. Ulser ni jadi sebab mulut kita ada benda asing yakni braces yang membuatkkannya tak selesa so ulser ni la hasilnya.

4. Follow Up Ketatkan Wire - kesakitan ini akan datang menghampiri setiap kali balik sesi follow up. Doc akan keluarkan wire, potong dan ketatkan tok tarik lagi gigi tu dalam kedudukan. Selalunya rasa sakit tu, sehari dua lepas appointment baru terasa dan bergantung pada ketat camne orthodontist tu buat. Hari kedua selalunya aku telan Panadol nak tahan sakit tu dan aku akan elak dari bercakap..so kalau lepas Rabu aku macam tu, means semalam tu aku baru ketatkan wire la tu. Tapi yang bestnya tiap kali nak ketat wire, doc akan buang getah lama, so u get to choose new colours untuk getah tu..aku suka combine dua warna..pernah sekali tu waktu Piala Malaysia, aku pernah request kat doc pasang warna merah kuning..konon penyokong setia Red Giants gitu...hahaha

Mahal Tak Braces Ni?

Aku buat dekat UKM sebab aku student Fakulti Sains Kesihatan kat kampus KL dan kat situ jugak ada Fakulti Pergigian, aku dapat student price RM210..murah tak? Kalau nak murah masuk la universiti yang ada Dental Fac, korang boleh apply buat braces for student price. Itu total tau, takde hidden charges..hehe. Kalau buat swasta, ada lah jugak dalam RM3k -RM4k. Follow up setiap bulan dalam RM100 setiap sesi, bergantung apa yang doc nak buat/ganti. Kalau Gov konfem murah lagi, tapi waiting list tu yang sakit...2-3 tahun paling cepat sekali.


Susah ke Senang nak Jaga Braces?

Senang kalau tak miss follow up dan rajin gosok gigi, susah kalau malas semua tu. Follow up sangatlah penting untuk tentukan tahap gigi, tiap kali follow up doc akan ambik gambar dengan masukkan cermin dalam mulut, semua tu penting supaya doc boleh tambah atau alter apa-apa bagi nk betulkan kedudukan gigi. Untuk berus gigi, aku pakai 2 jenis, satu berus gigi biasa, satu lagi berus khas, interdental brush (dekat guardin/watson) yang boleh berus celah besi-besi tu..bentuk die macam berus botol baby tapi kecik je..gosok tu lama la sikit dan sentiasa bawa cermin & air mineral kalau boleh..supaya takde cili melekat kat gigi lepas dating tu...LMAO


Malu ke Pakai Braces?

Tak malu pun, cuma mula-mula tu rimas orang dok pandang pelik..dan maybe aku rasa susah nak sebut perkataan yang banyak 's' atau 'th', naturally aku memang xleh speaking slang British, habih memercik air liur satu kelas kang...wahaha...Bila gigi dah mula tersusun, baru lah ko akan rasa seronok, dok belek je gigi tu selalu, ada can je sengih macam kerang busuk, semuanya sebab nak tayang gigi walaupun lum bukak lagi..waktu tu malu, malu semua dah campak tingkap...

Ini je pengalaman yang aku boleh share, minggu depan hopefully second last appointment aku sebelum bukak braces. Aku target nak bukak sebelum konvo bulan 11 nih..harap doa aku dimakbulkan..aminnn..coz i wanna senyum lebar-lebar masa tu..hih..hih..

Harap dapat membantu korang serba sedikit. Dah masuk 2 tahun aku pakai dah tak rasa sangat sakit, semua datang kejap-kejap je. Mula-mula je mungkin rasa sakit, lama-lama dah mula selesa. So, pada korang yang ada niat nak pakai braces..go on je...ini semua akan jadi pengalaman berharga buat korang nanti =).



Thank you for reading this entry!

No comments: