See me in other links




Like-like

Wednesday, September 2, 2015

Perang Boyband Melayu!

Assalamualaikum w.b.t,

Untuk adik-adik zaman sekarang yang gilakan boyband Korea ni, sebelum korang kenal boyband yang datang dari negara yang popular dengan plastik surgeri tu, kitorang ni yang dah berkenalan dulu dengan boyband. Malaysia pun suatu ketika dulu ada boyband sendiri. Kalau sekarang boyband yang ada kumpulan kat Malaysia ni Forteen, zaman dulu boyband yang hot ialah NEWBOYZ dan BOBOY.


New Boyz

Kumpulan ni sangat popular satu waktu dulu, waktu kemuncak kegemilangan dorang masa awal 2000 kot. Masa ni aku darjah 3,4 macam tu. Aku sempat setahun dua je masa ni, sebab lepas tu aku pergi England ikut ayah aku sambung belajar. Tapi balik tu sambung minat balik. Kumpulan ni dulu sangat popular, fenomena dorang ni sama dengan penangan kumpulan K-Pop sekarang ni. Boleh dikatakan semua gadis sekolah rendah masa ni mesti ada gambar dorang ni. Dalam fail, lekat dekat meja sekolah. Aku? Aku siap gunting majalah kot...haha.. Aku kata sekolah rendah sebab dorang ni masa ni umur 15 tahun, tapi ada je budak sekolah menengah yang gilakan dorang ni.



 


Lagu dorang yang paling popular dan yang aku minat harus semestinya lagu Sejarah Mungkin Berulang. Memang berhantu lagu tu sampai sekarang. Lagu karaoke aku kalau stres. Lagu faveret bekas pakwe dulu...haha.




Kalau dekat majalah plak, konfem muka dorang ni je. Cakap je majalah pe je, Mangga, Media Hiburan, URTV. Cuma malangnya ibu aku tak bagi beli majalah-majalah tu masa tu. Jadinya, aku terpaksa pinjam orang punya. Sekali je aku pernah curik beli sebab tak tahan sangat nak gambar dorang. Zaman dulu bukan macam sekarang, nak gambar retis kena carik dalam majalah/suratkhabar. Sekarang semua di hujung jari je, boleh print sendiri. Aku minat kumpulan ni dari awal kemunculan dorang dengan ahli asal masa dorang kena baling telur waktu show dekat Kelantan, sampai la bila da bertukar. Aku tak tahu kenapa orang Kelantan masa tu menyampah sangat dengan dorang ni. Tapi masa mula-mula je, lama-lama tu dah boleh hadam kot lagu dorang. Antara lagu lain yang masih aku ingat; Lukamu Lukaku Jua, Meraung...banyak lagi. 




Walaupun ramai yang kutuk Tomok suara sengau, tapi aku rasa itu la identiti dia. Aku pun kalau nyanyi lagu dorang mesti akan sengaukan suara aku sambil fefeeling nyanyi dekat kekasih.

Apapun tahniah untuk mereka kerana telah  mewarnai dunia hiburan dengan rekod yang agak cemerlang suatu ketika dulu. Kalau tak silap, dorang ramai peminat di Indonesia.



Boboy

Kalau sebut pasal kumpulan Boboy ni pulak, kumpulan ni pun popular jugak. Naik sama saing dengan Newboyz. Pesaing dorang. Kalau kumpulan ni, lagu yang aku paling suka; Episod Cinta dan Demi Masa. Kumpulan ni aku suka sebab ada Naqiu...haha.. Naqiu ni sengau jugak sikit, tapi tak sesengau Tomok. Entahla, zaman ni memang zaman semua nyanyi sengau agaknya. Atau suara belum pecah lagi agaknya sebab sekarang Tomok punya suara okey je.




Kumpulan ni, aku tak minat sangat nyanyi lagu dorang, aku lebih suka tengok video je, tengok Naqiu tarik menyanyi tutup-tutup mata...haha. Fefeeling sangat. Kumpulan ni pun banyak masuk majalah, tiap kali keluar lagu baru je mesti paper akan kecoh nak bandingkan dorang ni dengan Newboyz. Kira macam perang carta la. Aku masa ni suka lagu Newboyz, tapi aku akan pertahankan Boboy sebab ada Naqiu...haha.


Feeling..ohh..haha

Tapi, dalam banyak-banyak perang antara dua boyband ni, perang paling hebat sekali adalah perang siapa lagi cute antara penyanyi utama dua-dua kumpulan ni. Kawan aku yang lain semua masa tu minat Tomok, aku minat jugak die secretly, tapi aku akan pilih Naqiu. Kenapa? Sebab lebih jambu...hahaha.




Apa pun, zaman dah berubah. Tomok pun dah tak sengau dah, dah tukar nama ke Tomok One In a Million ke Tomok IndraOne. Dah kawin ada dua orang anak da. Naqiu aku tak tahu sekarang macam mana sebab die senyap. Cumanya, dorang ni pernah mewarnai hidup dan hati aku sebelum aku betul-betul bercinta. Zaman sekarang punya boyband jauh sangat meh nak dicapai, dekat Korea nun jauh di sana.


Terima kasih kerana membaca!

No comments: