See me in other links




Like-like

Monday, August 31, 2015

Misi Kurus : Diet!

Assalamualaikum w.b.t,

Omputih dekat US ada grup yang dorang panggil WeightWatchers, yang jaga diet dan pemakanan dorang. Korang daftar dengan organisasi ni, lepas tu akan ada agen dorang yang monitor berat korang. Kat Malaysia, malangnya kita takde benda ni, jadinya kena monitor sendirilah. Suatu ketika dulu, aku jenis makan je semua yang aku nak, sebab aku rasa rugi nak diet. Lebih kurang macam ni lah perangai aku dulu.




Tapi kebelakangan ni, aku dapat kesedaran untuk kurangkan berat aku dengan menjaga apa yang aku masuk dalam perut. Nak diet dan kurangkan makan ni bukan benda senang, perlukan disiplin dan konsistensi. Yang paling penting perlu sederhana. Kebanyakan rancangan diet fail sebab terlalu ekstrem. Bila dah tak tahan nafsu tu, mula la menggila makan sebab ketat sangat diet. Akhirnya diet akan terus terganggu dan berat akan naik lebih banyak lagi.

Untuk permulaan, aku tak makan nasi langsung, kecuali sekali je seminggu. Banyakkan makan buah, sayur dan gantikan nasi dengan mi, mihun, pasta dan sup. Kurangkan makanan bergoreng dan makanan ringan. Cuma, ada satu PENGECUALIAN. Aku ada CHEAT DAY! Sehari dalam seminggu yang aku boleh go off diet dan makan apa yang aku teringin. Nak makan nasi ke, fast food ke, makan kat mall ke. 

Selain itu, jangan lupa detoks. Minum air rendaman lemon + limau, minum jus buah-buah. Aku blend buah guna Shake n Take sebab senang nak bawak ke lab lepas tu. On the go punya drink la kiranya.




Comel kan kaler die, mengancam betul tengok, tapi ni semua buah-buahan mahal. Berries & pic..untuk student tak mampu den.

Pastikan sentiasa konsisten dengan diet yang dipilih. Banyak lagi diet lain yang boleh dicuba, aku pilih diet ni sebab bagi aku kelonggaran dengan CHEAT DAY. Takdelah seksa sangat. Lagipun, aku duduk KL ni kawan kadang ajak makan, takkan tak rejek plak. Tak kira lagi bila balik rumah famili ajak makan, ibu aku masak.

Sebab tu kena ada kelonggaran sikit. 




Terima kasih kerana membaca!


No comments: